حتما در مورد بیماری ایدز با اسمی همچون اچ ای وی هم برخورد کرده اید و سوال شما این می باشد که آیا اچ ای وی همان ایدز است یا فرقی بین این دو می باشد

اغلب، اصطلاحات اچ آی وی و ایدز به جای یکدیگر استفاده می شوند که منجر به سردرگمی در مورد تفاوت های آنها می شود.

در اینجا، ما در مورد تعریف و تفاوت های هر دو اصطلاح بحث خواهیم کرد.

فرق ایدز و hiv چیست؟

HIV مخفف “ویروس نقص ایمنی انسانی” است. HIV متعلق به گروهی از ویروس ها به نام رتروویروس است. HIV به گلبول های سفید خون در سیستم ایمنی حمله می کند.

این سلول ها تا آخر عمر آلوده می مانند. در صورت عدم درمان، HIV به ایدز تبدیل می شود. ایدز مخفف «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» است.

فرف ایدز و hiv(گاهی از آن به عنوان «مرحله آخر HIV» یا «بیماری پیشرفته HIV» یاد می‌شود.) این یک اصطلاح کلی برای بیماری‌هایی است که به دلیل ابتلا به عفونت HIV درمان‌نشده برای چندین سال رخ می‌دهند و در این مرحله سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب می‌بیند و قادر به آن نیست.

برای مبارزه با عفونت ها بیماری ها و علائم برای هر فرد مبتلا به ایدز متفاوت است، اما ممکن است شامل عفونت ها و سرطان های تهدید کننده زندگی باشد.

آخرین اخبار و تحقیقات در مورد نحوه عملکرد HIV هر فرد مبتلا به ایدز مبتلا به HIV است، اما همه افراد مبتلا به ایدز به ایدز مبتلا نمی شوند. از آنجایی که اکنون گزینه های درمانی زیادی برای افراد مبتلا به HIV در دسترس است، افراد بسیار کمتری به ایدز مبتلا می شوند.

این تعرفی از فرق بین hiv و ایدز است و می توانید از منبع خارجی What Are HIV and AIDS استفاده کنید

چه کسانی بیشتر ایدز می گیرند؟

اغلب، کسانی که به ایدز مبتلا می شوند افرادی هستند که آزمایش اچ آی وی را انجام نداده اند و هرگز تحت درمان قرار نگرفته اند. پس از شروع درمان HIV، مرگ ناشی از ایدز قابل پیشگیری است.

تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا HIV دارید یا خیر، انجام آزمایش ویروس است. هیچ آزمایشی برای ایدز وجود ندارد زیرا مجموعه ای از عفونت ها و بیماری هایی است که به دلیل عفونت HIV درمان نشده رخ می دهد.

اغلب، افراد می توانند طیف وسیعی از آنها را قبل از اینکه HIV به عنوان علت کشف شود، تجربه کنند. به همین دلیل است که گاهی اوقات تشخیص ایدز دشوار است.

در نهایت، اچ‌آی‌وی ویروسی است که به سیستم ایمنی حمله می‌کند و ایدز اصطلاحی است که تنها زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که HIV آسیب شدیدی به سیستم ایمنی بدن وارد کرده باشد.

hiv چه زمانی به ایدز تبدیل می‌شود؟ hiv چه زمانی به ایدز تبدیل می‌شود؟

همه افراد وقتی که ویروس HIV به بدن‌شان منتقل شود، به عنوان مبتلای به HIV شناخته می‌شوند؛ اما وقتی سیستم ایمنی از حدی بیشتر افت کند که عفونت‌های فرصت‌طلب به بدن هجوم آورند و سیستم ایمنی به حدی ضعیف شود که هر عفونتی که در بدن یک فرد عادی بیماری زایی نمی‌کند

اما در این افراد بیماری زایی کند، دیگر مبتلای به HIV به مرحله ایدز رسیده است که ایمنی بدن کاهش یافته و انواع ویروس‌ها در بدن بروز می‌یابد.

رسیدن بیماری به مرحله ایدز عوارض زیادی برای بیمار ایجاد می‌کند زیرا درد و رنج زیادی برای بیمار به همراه خواهد داشت به نحوی که کیفیت و کمیت زندگی او و حتی طول عمرش تحت تاثیر خواهد بود.

 البته خوشبختانه اکنون با توجه به درمان‌های خوبی که برای HIV وجود دارد، اگر افراد مبتلا، سریع تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار گیرند دیگر به مرحله ایدز نخواهند رسید. در حال حاضر درمان‌های موثر HIV وجود دارد که بیمار با مصرف یک یا دو قرص در روز می‌تواند بیماری‌اش را در محدوده قابل کنترل نگه دارد.

تشخیص و درمان به موقع ایدز و بهبود کیفیت زندگی

تحت درمان بودن بیماری HIV علاوه بر آنکه برای خود بیمار و کیفیت زندگی‌اش مفید است، سبب می‌شود تا تعداد ویروس در بدن او کاهش یافته و از انتقال بیماری در جامعه هم جلوگیری شود؛ بنابراین موضوع تشخیص بیماری بسیار حائز اهمیت است و افرادی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند، باید بدون ترس به سرعت اقدامات آزمایشی و تشخیصی را انجام دهند تا اگر بیمار بودند برای درمان آنها اقدام شود؛

موضوعی که هم به نفع خود آنها و هم به نفع جامعه است، تشخیص و درمان به موقع است.

 HIV و مرگ زودرس

زمان طلایی تشخیص بیماری در پی رفتار پرخطر یک جنبه موضوع، بخش پیشگیری است که برای این امر ۷۲ ساعت زمان قائل می‌شوند و اگر کسی که رفتار پرخطر داشته است طی ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کند، می‌تواند تحت درمان پیشگیری قرار گیرد که احتمال ابتلای او به HIV به حداقل برسد

اما اگر فردی به دنبال رفتار پرخطر به بیماری HIV مبتلا شود باید هرچه زودتر نسبت به درمان اقدام کند داروی پیشگیری از ایدز در ایران تا طول عمر طبیعی مشابه جمعیت عادی جامعه داشته باشد و میزان انتقال ویروس در جامعه هم کاسته شود.

دیگر به هیچ عنوان ابتلا به HIV به معنای مرگ زودتر بیمار نیست و نمی‌توان آن را در دسته بیماری‌های کشنده قرار داد. در حال حاضر HIV در صورتی که تحت درمان باشد یک بیماری مزمن است که هرچند بی درد و رنج نخواهد بود اما دیگر مانند گذشته افراد به دنبال ابتلا به HIV ترس از مرگ نخواهند داشت؛ چرا که می‌توان با دارو درمانی بیماری را کنترل کرد هرچند که هنوز هم این بیماران متوجه انگ اجتماعی می‌شوند و در این زمینه هم باید فرهنگسازی صورت گیرد.

HIV و مرگ زودرس

تشخیص و درمان رایگان و محرمانه در ۱۲۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری

بهترین مرکز برای مراجعه این افراد مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است که در سطح کشور حدود ۱۲۰ مرکز مشاوره وجود دارد.

در این مراکز تمام خدمات مشاوره، ‌ تشخیص و درمان به شکل رایگان و با تاکید بر محرمانگی اطلاعات بیمار به افراد مشکوک به بیماری یا بیماران ارائه می‌شود.

آدرس مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سایت وزارت بهداشت یا با جست‌وجو در اینترنت یافت می‌شود؛ به علاوه آنکه ساکنین هر شهر با تماس با تلفن ۱۱۸ هم امکان دستیابی به راه‌های ارتباطی با مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهر خود را خواهند داشت.

علاوه بر آن در اکثر استان‌ها خطوط مشاوره تلفنی هم برای بیماران وجود دارد؛ به عنوان مثال اکنون در مرکز تحقیقات HIV شماره تماس ۶۶۵۹۳۰۳۰ با پیش شماره ۰۲۱ می‌تواند به شکل تلفنی به افراد مشاوره تلفنی ارائه دهد.

استفاده از کیت ایدز به عنوان یک راه آزمایشی و سریعترین راه تشخیص ایدز پیشنهاد می گردد

پایبندی به درمان مهم‌ترین اصل برای مبتلایان HIV

لزوم پایبندی بیماران به درمان ایدز ، مهمترین عامل است و درحال حاضر با روند خوبی برای بیماری به وجود آمده است که حتی سبب می‌شود مبتلایان زندگی با کیفیتی تجربه کنند.

 افزایش کیفیت درمان HIV مانند زمانی قرص‌ها و داروها عوارضی برای بیمار به همراه داشتند نمی باشد و اکنون با داروها و درمان‌های جدید کیفیت زندگی افراد افزایش یافته است و عوارض دارویی بسیار کم شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *