در نظر بخش زیادی از مردم، بیماری HIV همان ایدز است و هیچ راه درمانی هم ندارد اما واقعیت این است که این ۲ متفاوت هستند.

در واقع فردی که مبتلا به ویروس HIV می شود گاه ۱۰ تا ۱۵ سال با بیماری ایدز فاصله دارد و در صورتی که برای درمان ایدز خود اقدام نکند، وارد مرحله نهایی سرنوشت این بیماری یعنی ایدز می شود و دیگر درمان در باره او معنا ندارند.

اما ‘اگر بیماری فرد مبتلا سریع تشخیص داده و وارد مرحله درمان شود، با مصرف داروهای ضدویروسی می تواند همانند یک فرد سالم حتی تا ۶۰ سال هم زندگی باکیفیتی داشته باشد؛ ضمن اینکه روند درمان، بار ویروسی را آنقدر کاهش می دهد که امکان انتقال بیماری به دیگران بشدت کاهش می یابد.’

  • اچ ای وی
  • مرحله گسترش عفونت hiv
  • مرحله شدید و حاد
  • مرحله بالینی نهفته اچ ای وی
  • ایدز

اچ آی وی

ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا اچ آی وی ویروسی است که سیستم دفاعی بدن را مورد حمله قرار میدهد. با گذشت زمان، اچ آی وی بسیاری از سلولهای دفاعی بدن را نابود کرده و مانع مقابله با عفونتها و بیماریها در بدن فرد بیمار میشود

زمانیکه ویروس اچ آی وی به بدن نفوذ میکند، ویروس وارد خون شده و در طول هفته های اول به شدت تکثیر میشود

مراحل گسترش عفونت اچ آی وی

بدون درمان، اچ آی وی سه مرحله را پشت سر گذاشته و پیشرفت میکند

مرحله شدید و حاد عفونت اچ آی وی:

در طول دو تا چهار هفته بعد از وارد شدن ویروس به بدن، بیشتر افراد مبتلا نشانه های آنفولانزای شدید را از خود بروز میدهند. تب، گلو درد، دردهای عضلانی و سر درد از این نشانه ها هستند. این نشانه ها، پاسخ طبیعی بدن به ویروس اچ آی وی است.

در این مرحله از این بیماری، قدرت انتقال ویروس از فرد بیمار به سایر افراد (از طریق رابطه جنسی ناایمن و استفاده از سرنگ آلوده مشترک) به دلیل تکثیر زیاد ویروس اچ آی وی بسیار بالاست

مرحله بالینی نهفته:

پس ازمرحله شدید و حاد عفونت اچ آی وی، بیماری وارد مرحله نهفته به لحاظ بالینی میشود.

این مرحله، مرحله ای است که ویروس در بدن فرد بدون هیچ نشانه ای وجود دارد. همچنین، میزان تکثیر ویروس بسیار کم بوده و و حتی در تست های آزمایشگاهی تشخیص داده نمیشود.

در این مرحله هم ویروس اچ آی وی میتواند از فرد بیمار به سایر افراد منتقل شود. در صورت شروع درمان در این مرحله، درصد انتقال ویروس کاهش می یابد. برای افرادی که هیچ درمانی را دریافت نمیکنند، این مرحله به طور متوسط ۱۰ سال به طول میانجامد

در صورت شروع درمان در این مرحله فرد بیمار میتواند تا سالها زندگی کند و بیماری فرد هرگز وارد مرحله ایدز نشود

فرق بین ایدز و اچ ای وی

ایدز چیست ؟

سخت ترین و شدید ترین مرحله از عفونت اچ آی وی، ایدز است. در این مرحله سیستم دفاعی بدن بسیار ضعیف بوده و فرد در برابر تعداد زیادی از بیماریها آسیب پذیر میشود.

بدون در نظر گرفتن درمان، بیمار مبتلا به ایدز در این مرحله، در حدود سه سال زنده میماند

به طور کلی، اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است و اگر به موقع و در مراحل اولیه تشخیص و مراحل درمانی آغاز شود، فرد میتواند طول عمری شبیه به سایر افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، داشته باشد.

البته درمان قطعی برای اچ آی وی وجود ندارد و فرد مبتلا برای تمام عمر با این ویروس زندگی خواهد کرد

چه مدت طول می‌کشد تا HIV به سمت ایدز پیشرفت کند؟

عفونت HIV لزوما به سمت ایدز پیشرفت نمی‌کند بلکه تفاوت هایی بین ایدز و HIV وجود دارد. زمان بروز اولین علائم ایدز بسته به شرایط فرد متفاوت

پیشرفت عفونت HIV به عوامل زیادی از جمله سن، سلامت عمومی، ژنتیک، وجود سایر عفونت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی بستگی دارد.

تا قبل از عرضه‌ی داروهای اچ ای وی، دانشمندان تصور می‌کردند نیمی از مبتلایان به HIV طی ۱۰ تا ۱۵ سال پس از آلودگی، به ایدز مبتلا می‌شوند.

اما با کشف داروهای فعلی و پیشرفت روش‌های درمان چشم انداز افراد مبتلا به HIV به طرز چشمگیری تغییر کرد؛ به طوری که اگر در ابتدای عفونت داروهای ضد HIV شروع شوند و بیماران به روش‌های درمانی پایبند باشند، ممکن است هرگز دچار بیماری‌های مرتبط با HIV نشوند و سال‌ها بدون داشتن ایدز یک زندگی تقریبا عادی داشته باشند.

داروهای ضد ویروسی می‌توانند با کند یا متوقف کردن اثر ویروس، پیشرفت آن را به حداقل برساند.

اگرچه درمانی برای HIV وجود ندارد اما با رعایت مداوم درمان‌های ضد ویروسی و نکات درمانی می‌توان پیشرفت HIV را در بدن متوقف کرد. علاوه بر درمان ضد ویروسی افراد مبتلا به HIV اغلب به مشاوره و پشتیبانی روانی و اجتماعی نیاز دارند.

کلام آخر از HIV و ایدز

هرچند که بهترین راه حفظ وسایل و حریم شخصی و عدم اعتیاد به مواد تزریقی است اما در بسیاری از موارد بیماران ناخواسته به این بیماری مبتلا می‌شوند به همین دلیل افزایش آگاهی عمومی نسبت به تفاوت بیماری HIV و ایدز یک وظیفه است که باید در دسترس عموم قرار بگیرد.

اگر شما هم در این رابطه نظری دارید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *