سوزاک چیست ؟

نام دیگر آن آتشک یا التهاب گنوکوکی یكی از بیماری‌های آمیزشی شایع است.

سوزاک، عفونت غشاء‌های مخاطی بوده و عامل بروز آن باکتری نایسریا گونوره‌آ است. این بیماری یکی از عفونت‌های شایع مقاربتی است که عمدتاً در خلال تماس جنسی از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابد. همچنین، اگر مادر بارداری به آن مبتلا بوده و نوزادش را از طریق واژینال به دنیا بیاورد، ممکن است نوزاد نیز دچار عفونت شده و به التهاب محتلمه (عفونت چشم) مبتلا می گردد.

علائم سوزاک در مردان

در مردان ۲ تا ۷ روز پس از تماس جنسی با فرد مبتلا ترشحات چرکی از مجرای ادرار خارج شده که با سوزش و تکرر ادرار همراه است.

درصد کمی از مردان بدون نشانه بالینی هستند.

علائم سوزاک در زنان

در خانم‌ها پس از آلودگی، التهاب دهانه رحم به وجود آمده که در بیشتر موارد بدون نشانه است. ولی در برخی از خانم‌ها پس از نزدیکی ترشحات غیرعادی یا خونریزی وجود دارد.

در بیست درصد از موارد، عفونت به رحم رسیده و باعث التهاب رحم، لوله‌های رحمی و برخی نواحی لگن می‌‌شود که گاهی چنین حالتی منجر به نازایی یا حاملگی خارج از رحم می‌‌گردد.

نوزادان و به ندرت بالغین ممکن است مبتلا به عفونت گونوکوکی چشمی شوند که اگر به سرعت و به مقدار کافی درمان نشود ممکن است منجر به نابینایی گردد. در صورتی که آلودگی به صورت سیستمیک در بدن پخش شود منجر به درگیری مفاصل و پوست و گاهی به ندرت قلب و پرده‌های مغزی می‌‌شود.

سوزاک، عفونت غشاء‌های مخاطی بوده و عامل بروز آن باکتری نایسریا گونوره‌آ است. این بیماری یکی از عفونت‌های شایع مقاربتی است که عمدتاً در خلال تماس جنسی از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابد. همچنین، اگر مادر بارداری به آن مبتلا بوده و نوزادش را از طریق واژینال به دنیا بیاورد، ممکن است نوزاد نیز دچار عفونت شده و به التهاب محتلمه (عفونت چشم) مبتلا شود.

چرا سوزاک می گیریم؟

سوزاک بیشتر سراغ کسانی که در روابط جنسی‌شان از ابزارهای حفاظتی، مثل وسایل ضدآبستنی انسدادی (کاندوم) استفاده نمی‌کنند ، بیش از سایرین در معرض ابتلا سوزاک قرار دارند.

باکتری‌ها از طریق تماس جنسی واژینال، دهانی و مقعدی از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابند. برای انتقال، لازم نیست که حتماً دخول جنسی صورت بگیرد، زیرا این باکتر‌ی‌ها در ترشحات موکوسی و سطوح مخاطی نیز وجود دارند. گروه‌هایی که در معرض خطر بالای ابتلا به سوزاک هستند عبارتند از:

  • افرادی که با چند نفر رابطه جنسی دارند
  • نوجوانان و جوانانی که فعالیت جنسی دارند
  • کودکانی که توسط یک فرد آلوده مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند
  • نوزادانی که از طریق کانال زایمان عفونی مادر به دنیا می‌آیند
  • زنان، در خلال عادت ماهانه و بارداری

چه قرصی برای سوزاک خوبه

سوزاک با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر در برابر نایسریا گونوره‌آ درمان می‌شود؛ برای جلوگیری از عوارض بیشتر این بیماری، درمان می‌بایست در اولین فرصت ممکن شروع شود.‌ اینکه چه قرصی برای سوزاک خوبه باید به نظر دکتر هم توجه ویژه ای داشت

اغلب بیماران مبتلا به سوزاک به عفونت کلامیدیا نیز مبتلا هستند، بنابراین حتماً باید از درمان هر دوی این عفونت‌ها اطمینان حاصل شود.

انتخاب آنتی‌بیوتیک برای درمان به حساسیت‌های موضعی بستگی دارد. در حال حاضر آنچه در نیوزیلند تجویز می‌شود، تک دوزی از سفتریاکسون ۵۰۰ میلی‌گرم به صورت تزریق عضلانی به همراه آزیترومایسین ۱ گرم برای درمان کلامیدیا است.

اگر باکتری در زمان کشت نسبت به این آنتی‌بیوتیک‌ها آسیب‌پذیر باشد، از تک دوزی از  سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلی‌گرمی خوراکی یا آموکسی‌سیلین ۳ گرم به همراه ۱ گرم پروبنسید استفاده می‌شود.

بعد از تکمیل درمان نیز مهم است که بیمار دوباره به کلینیک مراجعه کند تا کشت‌ها مجدداً چک شده و رفع کامل عفونت تأیید شود.

قبل از تکمیل درمان نباید فعالیت جنسی از سر گرفته شود و همچنین، ابتدا باید شرکای جنسی، هر دو، به درستی تست و درمان شوند.

سوزاک و ایدز

گونه مقاوم به آنتی‌بیوتیک سوزاک یک مسأله مهم بهداشت عمومی بوده؛ اما مقایسه آن با ایدز و خطرناک نشان دادن آن نسبت به ایدز کمی اغراق کننده است

«میکروب‌های بیماری‌زای جنسی مقاوم به آنتی بیوتیک می‌توانند از ایدز بدتر باشند» از قول آلان کریستاینسون، یک پزشک طب طبیعی اعلام کرده که یک گونه مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک سوزاک ممکن است در کوتاه مدت بسیار بدتر از ایدز باشد چرا که این باکتری بسیار تهاجمی‌تر بوده و با سرعت بالاتر افراد بیشتر را مبتلا خواهد کرد.

یک متخصص حوزه سلامت و بهداشت می گوید من با مقایسه کلی مخالفم. نرخ مشکلات ناشی از سوزاک از لحاظ مشکلات سیستماتیک بسیار پایین‌تر از نرخ عوارض ناشی از عفونت بدون درمان ایدز است.

تست ایدز یک وسیه عالی برای تشخیص ایدز است

عکس سوزاک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *