اصلی ترین قسمت انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن است.هر چند این بیماری می تواند از راه های دیگر جنسی و چندین راه دیگر غیر جنسی نیز منتقل کردد

اما در مواردی که پای رابطه با زنان در میان باشد ترشحات واژن اولین مورد خطرناک با بالاترین احتمال انتقال ایدز می باشد

در دختران جوان و کم سن چون دستگاه تناسلی هنوز رشد کافی نداشته، احتمال صدمه خوردن، خراشیدگی، خونریزی و انتقال اچ‌ آي‌ وي و بیماری‌هاي آمیزشی بیشتر است.

میزان حضور ویروس در ترشحات واژن

میزان یا غلظت ویروس ایدز در ترشحات بدن تاحدودی تعیین میکند که عفونت اتفاق می افتد یا خیر.هرچه غلظت اچ ‌آی ‌وی در ترشحات بیشتر باشد، احتمال مبتلا شدن فرد در معرض قرارگرفته بیشتر می شود. همچنین میزان اچ ‌آی‌ وی در بزاق، عرق، اشک و ادرار، بسیار ناچیز و حتی صفر است.

میزان اچ ‌آی‌ وی در ترشحات مقعدی درحد متوسط است و به میزان بالا در خون، ترشحات جنسی (منی و ترشحات واژن) و شیر مادر وجود دارد.

بنابراین میزان کمی از خون آلوده یا منی آلوده یا ترشحات آلوده واژن برای آلوده کردن دیگری کافی است. درصورتیکه میزان بالاتری از ترشحات آلوده مقعدی برای انتقال نیاز است. هر چند که در رابطه جنسی معقدی به دلایلی خطر انتقال اچ ‌آی ‌وی، بالاتر از رابطه واژینال است.

انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن ساده ترین راه ابتلا به ایدز در روابط جنسی است

ایدز در ترشحات واژنسرایت ویروس hiv از دهانه واژن

یکی دیگر از نکات مهمی که درباره انتقال ایدز از رابطه واژنی باید بدانید این است که سلول های دهانه رحم، برای سرایت اچ ای وی به بدن، واکنش زیادی نشان می دهند و این پتانسیل را دارند که به سادگی ویروس ایدز را به خود جذب کنند.

از این رو اهمیت شناخت رفتار جنسی ایمن بسیار زیاد است. در صورتی که اطلاعات کاملی درباره رفتارهای جنسی سالم ندارید پیشنهاد می کنیم به صفحه رفتار جنسی ایمن مراجعه کنید. یکی دیگر از سوالاتی که در حیطه رابطه جنسی واژنی و انتقال ایدز پرسیده می شود

ارتباط ادرار و ایدز است که در این قسمت به بررسی این موضوع نیز می پردازیم.

در بحث انتقال ویروس ایدز با رابطه واژنی باید بدانید که تنها با لمس کردن ترشحات آلوده فرد اچ ‌آی‌ وی مثبت، آلوده نمی شوید چرا که پوست سالم و غیرزخمی، محافظ بسیار خوبی در برابر ورود اچ ‌آی‌ وی به بدن است. اچ ‌آی ‌وی تنها از این راه ها میتواند وارد بدن شود:

  •  زخم باز
  • مخاط مقعد
  • دستگاه تناسلی
  • دهان یا چشم

HIV و ترشحات واژنایدز در ترشحات واژن

ترشحات واژن که به طور معمول  باعث خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می شوند.، جزء عفونت های شایع واژن هستند و به راحتی در اکثر زنان درمان می شود، اما در زنان مبتلا به HIV می‌تواند بیشتر اتفاق بیفتد.

عفونت درمان شده واژن (حداقل چهار بار در سال) در زنان مبتلا به HIV و ایدز پیشرفته، بیشتر اتفاق می افتد. واژینوز باکتریایی (BV) و کاندیدا جزء این دسته از ترشحات واژن می باشند که مختصر توضیحی در مورد هر یک از آن‌ها در ذیل آمده است:

  1. جسم خارجی باقیمانده مانند تامپون، پساری، ماندن کاندوم داخل واژن و……..
  2. ایجاد زخم ناشی از تامپون، عفونت هرپس سیمپلکس ( تبخال تناسلی )
  3. بدخیمی- سرویکال، واژینال در اثر واكنش آلرژيك موضعي
  4. التهاب غير اختصاصي يا تغييرات پيري در مخاط واژن

انتظار می رود انتقال ایدز از طریق واژن بیشتر جدی گرفته شود و از کاندوم برای جلوگیری و انتقال استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *